tube med gul oljemaling

Lær mer om oljemaling

Oljemaling er en av de mest tradisjonelle og allsidige kunstmediene som brukes av kunstnere over hele verden. Men hva er forskjellen på oljemaling og annen maling? Og hvordan kommer du i gang med oljemaling?

Når man først starter å male er det mange som stiller seg spørsmålet «hvilken maling skal jeg velge?». Du kan velge mellom olje- eller akrylmaling, eller kanskje du skal prøve noe helt annet, som for eksempel akvarellmaling? Men hva er egentlig forskjellen? Og hvorfor skal du velge oljemaling fremfor en annen type maling?

Oljemaling – Maling med lang tradisjon

Det første kjente oljemaleriet daterer tilbake til år 650 f.Kr., og har blitt brukt av kjente kunstnere som Vincent Van Gogh, Rembrandt van Rijn og Pablo Picasso for å nevne noen. I nyere tid har også oljemaling blitt populært gjennom kunstneren Bob Ross og hans instruksjonsvideoer på YouTube.

Hva er oljemaling?

Oljemaling består av pigmenter blandet med oljebaserte bindere, som linolje eller saflorfrøolje. Man bruker terpentin, white spirit eller malemedier for å endre egenskapene til oljemalingen, for å få den mer flytende eller endre tørketiden.

Hva er forskjellen på oljemaling og akrylmaling?

Det er mange som lurer på hva forskjellen på oljemaling og akrylmaling egentlig er. Det er jo litt vanskelig å skille mellom to malingstyper som er ganske like, hvor man bruker begge to på lerret, bruker de samme type penslene og med hjelp av malemedier kan få relativt like resultater.
Men forskjellen på olje- og akrylmaling er ganske stor, og om du er nybegynner så kan det være lurt å tenke over hvilken type maling du skal velge.

Du kan også velge Cobra oljemaling, som er en oljemaling som man kan tynne ut med vann! Les mer om egenskapene til Cobra oljemaling her

Oljemaling

  • Oljemaling tørker sakte, som gjør det lettere å lage myke overganger mellom farger
  • Man må bruke løsemidler eller penselsåpe til å rense utstyret. Løsemidler kan også brukes til tynning av malingen for å gjøre den mer flytende
  • Oljemaling er blank når den tørker
  • Man må følge enkelte «regler» når man maler med olje, slik at kunstverket ikke sprekker opp når det tørker

Akrylmaling

  • Akrylmaling tørker hurtig, som gjør det vanskeligere å lage myke overganger uten å blande i medier
  • Akrylmaling er vannløselig og utstyr renses med vann
  • Akrylmaling er (som oftest) matt når den tørker

Vil du vite mer om akrylmaling? Vi har skrevet et innlegg om alt man trenger å vite om akrylmaling

Kan man bruke oljemaling over akryl?

Man kan bruke oljemaling over akrylmaling. Oljemaling tar lang tid å tørke, så derfor velger noen å male det første laget på lerretet med akrylmaling som tørker mye fortere, for å spare tid.
Men, det som er viktig å tenke på når man gjør dette er å passe på at akrylmalingen ikke er for tykk eller for blank. Oljemalingen trenger noe å gripe fast i, så om du velger å bruke denne teknikken så er det viktig å bruke et tynt lag med en matt akrylmaling. Gjerne vann ut akrylmalingen såpass mye at du kan se lerretet gjennom malingen. Da kan oljemalingen «gripe tak i» lerretet under.

Akrylmalingen må være helt tør før du maler over med olje (la akrylmalingen tørke i ca 24 timer før du maler over med oljemaling.).

Du kan ikke bruke akrylmaling eller andre vannbaserte malinger over oljemaling. Det kan sammenlignes med å tørke oljesøl opp med bare vann. Akrylmaling over oljemaling vil rett og slett skli av overflaten, ikke tørke korrekt eller rett og slett flake av over tid.

Oljemaling for nybegynnere

Å male med oljemaling er litt mer komplisert enn å male med for eksempel akrylmaling. Men det er ingenting i veien for at en nybegynner starter rett på oljemaling!

Oljemaling på lerret

Oljemaling kan brukes på mange overflater, for eksempel papir for oljemaling, tre og noen metalltyper. Men det vanligste er å male på lerret. Det finnes mange forskjellige typer lerret, men de fleste er grunnet for både olje- og akrylmaling. Det finnes også noen lerretstyper som kun er grunnet for oljemaling. Finner du ikke lerret i størrelsen du ønsker? Vi spenner opp lerret i den størrelsen du trenger!

Lerret er vanskelig å sende i posten, fordi de lett kan bli ødelagt. Mange av våre lerret blir derfor kun solgt i hele pakker når du bestiller på nett. I våre butikker derimot finner du et stort utvalg lerret som vi selger i det antall du ønsker.

Du kan også male på papir som er spesiallaget for oljemaling. Dette papiret passer perfekt til deg som bare vil øve deg, om du vil lage kunstverk, øve deg på å blande farger eller teste forskjellige teknikker.

Ulike kvaliteter – studiekvalitet versus kunstnerkvalitet

Når man først starter å male med oljemaling, så kan det være greit å starte med det som kalles studiekvalitet. Denne kvaliteten er rimeligere, men ikke nødvendigvis dårligere enn kunstnerkvalitet.
Forskjellige merker bruker forskjellige teknikker for å kunne gjøre studiekvaliteten billigere. Det kan for eksempel være en forskjell på hvor finslipt pigmentene er, hvilke type pigmenter man bruker og om man bruker andre tilsetningsstoffer. Mange kunstnere foretrekker faktisk de litt rimeligere kvalitetene og bruker de gjerne i kombinasjon med kunstnerkvalitet, eller alene når de skal male store kunstverk.

Van Gogh oljemaling – perfekt til nybegynnere

Van Gogh oljemaling er en maling som passer både til nybegynnere og til profesjonelle kunstnere.

Malingen kjennetegnes av et høyt pigmentinnhold og har enten meget god eller god lysekthet, rangert som +++ eller ++. Pigmentene er rene og finmalte, noe som bidrar til produktets kvalitet. Den har en konsistens som ikke bare er lett og smidig å arbeide med, men også lar penselstrøkene være synlige, noe som tilfører en unik tekstur til maleriet. Alle fargene i serien tilbyr samme glans og tørketid, noe som sikrer konsistens i arbeidet. Velg mellom tuber i forskjellige størrelser. Serien har farger som er dekkende, halvdekkende, halvtransparente og transparente. Det muliggjør fine dybdevirkninger i maleriet. Alt dette gjør malingen til en storfavoritt blant både kunstnere og nybegynnere, takket være dens kvalitet og allsidighet.

Rembrandt oljemaling – perfekt til kunstnere

Rembrandt oljemaling er fremstilt av de aller beste finmalte pigmentene, med høyeste grad av lysekthet. Denne malingen passer til kunstnere som stiller høye krav til oljemalingen.

Den er fremstilt av de aller beste, finmalte pigmentene, noe som sikrer enestående kvalitet. Alle fargene i serien har høyeste grad av lysekthet +++, noe som betyr at fargene bevares godt over tid. Fargene kjennetegnes ved å være rene, dype og klare. I produksjonen av Rembrandt oljefarger benyttes kun den reneste typen linolje for å sikre topp kvalitet. For fargene sinkhvit og titanhvit brukes derimot en blanding av linolje og saflorfrøolje for å unngå gulning, noe som vitner om en nøye tilpasning til materialets egenskaper for å oppnå det beste resultatet.

Løsemidler – til å tynne ut malingen og rense utstyret etter bruk

Når man maler med oljemaling, kan løsemidler være nyttige. Oljemaling er nemlig ikke vannløselig, slik som for eksempel akrylmaling er. Dette betyr at man kan bruke løsemidler som White Spirit til å vaske av utstyret eller til å tynne ut malingen.

Du kan også bruke penselsåpe til å vaske av pensler.

Når du bruker løsemidler, er det viktig å ha godt med lufting. Disse løsemidlene er helseskadelig.

Ønsker du et alternativ hvor du ikke trenger løsemidler, men fremdeles har de flotte egenskapene til oljemaling? Prøv Cobra vannløselig oljemaling!

Medier til oljemaling

Når du først åpner en tube med oljemaling, vil du legge merke til at malingen er veldig tykk. Du kan male med oljemaling som ikke er tynnet ut, men det vanligste er å male med oljemaling som er tynnet ut med malemedier som passer til oljemaling.

Det finnes mange forskjellige malemedier til oljemaling. Ofte bruker man et medium laget av olje til å tynne ut malingen, for eksempel kokt, renset eller bleket linolje. Disse malemediene består av olje, så da må du huske på «fet over mager»-regelen.

Pensler til oljemaling

Til oljemaling varierer man ofte mellom to typer pensler. Solide, stive pensler som tåler en støyt er greit å bruke til store flater.
Vi har for eksempel svinebustpensler med langt skaft, som passer perfekt til dette formålet. Det finnes også forskjellige syntetiske pensler man kan bruke, som for eksempel Alf Bjercke 505-508 som passer til pastos-maling med olje og Brison-serien som føles og ser ut som svinebust men har en spenst og holdbarhet som syntetiske pensler.
Du kan også bruke myke pensler til detaljarbeid og myke overganger. Vi har for eksempel hårpensler med langt skaftMonglon-serien som er syntetisk bust som føles som hårpensler og Kolinex-serien som kommer med både langt og kort skaft.
Pensler til oljemaling tåler rensemidlene man bruker med oljemaling godt og busten holder på formen, selv når du fyller penselen opp med farge.

Oljemaling har lang tørketid

Oljemaling er den type maling som bruker aller lengst tid på å tørke, sammenlignet med for eksempel akrylmaling eller akvarellmaling. Oljemaling kan bruke flere uker på å tørke, og dersom du ønsker å dekke maleriet med ferniss når du er ferdig med kunstverket, så må du faktisk vente i 6-12 måneder til maleriet er 100% tørt.

Tørketiden på oljemaling varierer fra merke til merke og fra farge til farge. I tillegg vil andre faktorer påvirke tørketiden, som for eksempel om du har blandet i medier eller om du har veldig tykke lag. Til og med luftfuktighet vil påvirke tørketiden. Det finnes også malemedier som gjør at tørketiden blir kortere.

Et tips for å sjekke om malingen er tør, er å skrape forsiktig på malingen med en negl eller et barberblad. Pass på at du er veldig forsiktig, slik at du ikke skader lerretet!
Om malingen kommer av lerretet som pudder eller støv, så betyr dette at malingen er tør og du kan male over.
Dersom malingen kommer av formet som en rull eller tråd, er den ikke tørr. Da må du smøre deg med tålmodighet og teste igjen senere.

En haug med oljemalingstuber i forskjellige farger

Maleteknikker innen oljemaling

Når du maler med oljemaling, er det kun fantasien som setter grenser for hva du kan skape. Men det finnes noen teknikker du bør følge for å sikre at maleriet ditt holder seg pent og ikke sprekker opp når det tørker.

Fat over lean / fet over mager

Et begrep du kommer til å høre mye når du maler med oljemaling er «fet over mager» eller «fat over lean». Dette er en grunnleggende regel når man maler med oljemaling og er en teknikk som hindrer maleriet å sprekke opp.
Dette høres kanskje litt skummelt ut for en nybegynner, for man vil jo gjerne at kunstverket skal tåle tidens tann. Husk at du kun trenger å tenke på denne regelen dersom du skal male i mange lag og bruke medier til å tynne ut oljemalingen.

Oljemaling tørker i kontakt med luft. Om du maler flere lag med veldig fet maling, så vil ikke luften kunne trenge gjennom malingen, som resulterer i at maleriet sprekker.

Prinsippet «fet over mager» går ut på at man i de første lagene bruker mager maling, som betyr at man tynner ut malingen med tynnere uten olje i, som for eksempel white spirit. Løsemidler bryter opp bindemiddelet i oljen og fordamper. Malingen blir mer transparent, vil se mer blass ut og den tørker fortere en maling med mye olje.
I de neste lagene kan du øke mengden med olje gradvis.

Husk å la det forrige laget tørke helt før du starter på neste lag.

Tykk over tynn maling

Impasto er en teknikk hvor man maler med så tykk maling at det nesten blir seende ut som et relieff. Om du vil male med denne teknikken, er det også viktig å tenke på at oljemaling trenger luft for å tørke. Pass på at lagene under er tynne, slik at de får mer tid til å tørke før du starter på det tynne laget.

Publisert av