Fargelære – Ittens fargesirkel

Ittens fargesirkel består av primærfargene rød, blå og gul, sekundærfargene oransje, grønn og fiolett, og tertiærfarger som oppstår ved å blande primær- og sekundærfarger. Sirkelen hjelper kunstnere og designere med å skape harmoniske fargekombinasjoner.

Johannes Itten, en sveitsisk maler og kunstteoretiker, var en av de mest innflytelsesrike figurene innenfor fargelære. Han utviklet Ittens fargesirkel som et verktøy for å hjelpe kunstnere og designere med å forstå forholdet mellom farger. Denne fargesirkelen er en visuell representasjon av hvordan farger blander seg og påvirker hverandre, og den er fortsatt en essensiell del av fargelæren i dag.

Les mer om fargelære og fargekontraster her

Hva er Ittens Fargesirkel?

Ittens fargesirkel består av tolv farger som er arrangert i en sirkel. Disse fargene er delt inn i tre kategorier: primærfarger, sekundærfarger og tertiærfarger.

Ittens fargesirkel

Primærfarger – Rød, gul og blå

Primærfargene er de grunnleggende byggesteinene i fargesirkelen. Disse fargene kan ikke lages ved å blande andre farger, men med å blande primærfarger kan man lage uendelig med andre fargekombinasjoner. Primærfargene er rød, gul og blå.

Vi har et stort utvalg av produkter i primærfarger, både i akryl– og oljemaling, gouache og mange andre former. Ofte kommer primærsettene også med fargene sort og hvitt. De blander man med primærfargene for å gjøre de lysere eller mørkere.

Sekundærfarger – Oransje, grønn og lilla

Sekundærfargene skaper du ved å blande like farger av to primærfarger. For eksempel rød og gul blir oransje. Sekundærfarger er essensielle i fargelære fordi de utvider paletten med nye, rike nyanser som kan brukes til å skape balanse, harmoni og kontrast i kunst og design.

Tertiærfarger – primærfarger + sekundærfarger

Disse fargene dannes ved å blande en primærfarge med en sekundærfarge. Tertiærfargene er farger som rød-oransje, gul-oransje, gul-grønn, blå-grønn, blå-lilla og rød-lilla.

Blanding av Amsterdam akrylmaling farger

Hvordan bruker jeg Ittens fargesirkel?

Du kan bruke fargesirkelen til å finne fargeharmonier. En fargeharmoni er en kombinasjon av farger som passer bra sammen. Når farger harmonerer, skaper de en visuell balanse og sammenheng i bildet som er behagelig for øyet.

Her er noen måter å bruke Ittens fargesirkel på for å finne forskjellige typer fargeharmonier:

Komplimentær fargeharmoni

En komplementær fargeharmoni består av farger som ligger rett overfor hverandre i fargesirkelen. Disse fargeparene inkluderer:

  • Gul og lilla
  • Grønn og rød
  • Blå og oransje

Når du bruker komplementærfarger sammen i et bilde, skaper de en høy kontrast som kan tilføre dynamikk og spenning. Denne type harmoni er ideell for å trekke oppmerksomhet til viktige elementer og for å skape visuell interesse. For eksempel, i et maleri kan en kunstner bruke rød og grønn sammen for å skape en kraftig kontrast som fremhever bestemte deler av bildet.
Bruken av komplementærfarger er en effektiv måte å få farger til å «poppe» og skape en iøynefallende effekt.


Skrik av Edvard Munch – Bildet er hentet fra Wikimedia Commons

Skrik av Edvard Munch er et eksempel på et maleri hvor det har blitt brukt komplimentær fargeharmoni. Munch bruker oransje og blå som komplementære farger for å skape en dramatisk og intens atmosfære. Den oransje himmelen kontrasterer skarpt med det blå vannet og figuren, noe som forsterker følelsen av angst og uro.

Analog fargehamoni

En analog fargeharmoni er farger som ligger ved siden av hverandre i fargesirkelen. Fargene skaper en harmonisk og enhetlig effekt.
Eksempler på analoge fargekombinasjoner inkluderer:

  • Gul, gul-oransje, og oransje
  • Blå, blå-grønn, og grønn
  • Rød, rød-lilla, og lilla

Når du bruker disse fargekombinasjonene sammen i et bilde, skaper de en naturlig og harmonisk følelse. Dette er fordi fargene er nært beslektet og derfor ikke skaper den samme visuelle spenningen som komplementærfarger gjør.
For eksempel, i et landskapsmaleri kan en kunstner bruke ulike nyanser av grønt og blått for å skape en følelse av fred og naturlig harmoni.

Triadisk fargeharmoni

En triadisk fargeharmoni består av tre farger som er jevnt fordelt rundt fargesirkelen. Disse fargene skaper en livlig og balansert fargepalett. Eksempler på triadiske fargekombinasjoner inkluderer:

  • Rød, gul og blå
  • Oransje, grønn og lilla

Når du bruker triadiske farger sammen, får du en dynamisk og energisk effekt. Denne typen fargeharmoni gir god visuell kontrast samtidig som den opprettholder balanse. Ingen av fargene dominerer for mye, noe som gjør dem perfekte for design som skal være både fargerike og harmoniske.

En person som blander farger på en palett

Andre fargeharmonier

En splitt-komplimentær fargeharmoni er en variant av komplementær harmoni hvor én farge kombineres med de to fargene som ligger ved siden av dens komplementærfarge. For eksempel, rød med gul-grønn og blå-grønn. Splitt-komplementær harmoni gir en sterk kontrast med mindre intensitet enn direkte komplementære farger, noe som gir et balansert og dynamisk utseende.

Tetradisk (dobbel-Komplementær) fargeharmoni Involverer fire farger som består av to sett med komplementære farger. For eksempel, rød, grønn, blå og oransje. Dette gir rikere fargekombinasjoner med flere muligheter for kontrast og harmoni.

En monokromatisk fargeharmoni bruker variasjoner av én enkelt farge, inkludert nyanser, toner og skygger. Denne fargeharmonien skaper en enkel, ren og harmonisk effekt som er lett for øynene og gir en sammenhengende estetikk.

Stjernenatt av Vincent van Gogh – Bildet er hentet fra Wikimedia Commons

Ved å bruke fargesirkelen kan du prøve ut forskjellige fargekombinasjoner for å få den visuelle effekten og harmonien du ønsker i verkene dine. Enten du vil skape kontrast, balanse, eller en bestemt stemning, er fargesirkelen et enkelt og nyttig verktøy for å forstå farger.

Når du lærer å bruke Ittens fargesirkel i dine kreative prosesser, kan du gjøre verkene dine rikere og få en bedre forståelse av farger på nye og spennende måter.

Kilder

  • Itten, J. (1970). The Art of Color: The Subjective Experience and Objective Rationale of Color. Wiley.
  • Hornung, D. (2012). Color: A Workshop for Artists and Designers. Laurence King Publishing.
  • Albers, J. (2013). Interaction of Color. Yale University Press.

Publisert av